Capela do S Xes: portada

Selected for Google Maps and Google Earth

Comments (5)

maiscargadadebombo on March 12, 2009

A Capela de San Xes de Francelos é unha pequena e sinxela capela que orixinariamente pertencía a un antigo mosterio medieval hoxe en día desaparecido. Na actualidade é o resultado de diversas reconstruccións que alteraron totalmente a fábrica orixinal. A súa importancia e valor residen en que nas reconstruccións se aproveitaron elementos decorativos e arquitectónicos prerrománicos procedentes das edificacións anteriores, magníficos vestixios dun estilo pouco conservado en Galicia. Sobre a súa fundación existen diversas controversias. Algunos autores sinalaron a existencia dun mosteirio, dende o Século IX, de monxas bieitinas ou monxes que foi abandoado ou incorporado ao mosterio de Celanova e, a súa posterior conversión como realengo dependente da diocese de Tui co título de Santa María no Século XII, localizando a existencia dun novo mosteirio no Século XV.

Analizando a documentación atópase a primeira referencia a Francelos nun documento do ano 986 que recolle unha donación ao Mosteirio de San Salvador de Celanova, e nun documento do Tumbo de Celanova (conservado no Arqiuivo Histórico Nacional) do ano 993 aparece unha nova referencia concretada no mosteirio de Francelos, documentándose deste xeito a existencia dunha comunidade monástica.

Cal foi a duración deste convento e cando desapareceu é difícil de determinar. O certo é que nun documento de 1156 dictado por Afonso VII no que se confirma a división de dezmos feita entre o obispo de Tui e o Cabildo mencíonase como Igrexa de Santa María de Francelis. Durante os Séculos XII ao XIV a entidade poboacional Francelos segue a aparecer en documentos, como no do ano 1176 no que Fernando II de León outorgou en realengo o couto de Francelos ao Mosteirio de Santa María de Melón e outros documentos, pero neles non existen mencións expresas á ermida.

Deste xeito temos que, a primera cita da capela de Francelos atópase nun foro do ano 1424 que o Cabildo de Tui fai aos moradores da ermita. Dende esta data en múltiples documentos de foros, arrendamentos e outros negocios xurídicos aparece plenamente identificada a ermida.

ESPAÑOL

La Capilla de San Xes de Francelos es una pequeña y sencilla capilla que originariamente pertenecía a un antiguo monasterio medieval hoy en día desaparecido. En la actualidad es el resultado de diversas reconstrucciones que alteraron totalmente la fábrica original. Su importancia y valor residen en que en las reconstrucciones se aprovecharon elementos decorativos y arquitectónicos prerrománicos procedentes de las edificaciones anteriores, magníficos vestigios de un estilo poco conservado en Galicia. Sobre su fundación existen diversas controversias. Algunos autores señalaron la existencia de un monasterio, desde el siglo IX, de monjas benedictinas o monjes que fue abandonado o incorporado al monasterio de Celanova y, su posterior conversión como realengo dependiente de la diócesis de Tuy con el título de Santa María en el siglo XII, ubicando la existencia de un nuevo monasterio en el siglo XV.

Analizando la documentación se encuentra la primera referencia a Francelos en un documento del año 986 que recoge una donación al Monasterio de San Salvador de Celanova, y en un documento del Tumbo de Celanova (conservado en el Archivo Histórico Nacional) del año 993 aparece una nueva referencia concretada en el monasterio de Francellos, documentándose de este modo la existencia de una comunidad monástica.

Cuál fue la duración de este convento y cuando desapareció es difícil de determinar. Lo cierto es que en un documento de 1156 dictado por Alfonso VII en el que se confirma la división de diezmos hecha entre el obispo de Tuy y el Cabildo se menciona como Iglesia de Santa María de Francelis. Durante los siglos XII al XIV la entidad poblacional Francelos sigue apareciendo en documentos, como en el del año 1176 en el que Fernando II de León otorgó en realengo el coto de Francelos al Monasterio de Santa María de Melón y otros documentos, pero en ellos no existen menciones expresas a la ermita.

De este modo tenemos que, la primera cita de la capilla de Francelos se encuentra en un foro del año 1424 que el Cabildo de Tuy hace a los moradores de la ermita. Desde esta fecha en múltiples documentos de foros, arrendamientos y otros negocios jurídicos aparece plenamente identificada la ermita.

La Casa del Chiflón … on March 13, 2009

Muchas gracias Juan, es de agradecer tu traducción. Aunque entiendo el gallego (con excepción de alguna palabra concreta y ocasional) tengo que leer con mucha calma para ir haciendo la traducción. Saludos.

maiscargadadebombo on March 13, 2009

Un autentico placer,.. pero a cousa foi ó revés: o texto estaba en galego e funo traducindo cutremente ó galego. E si algo non entendes non dubides en preguntalo, eu tamén levo unha cantas boas lecciones gracias a ti, e sobre todo a jemper.

Saúdos

La Casa del Chiflón … on March 13, 2009

Eu tamen teño algo de galego. Miña muller e de Vigo. Así que aunque ya lleva en Asturias más que en Galicia, la tengo un poco de secretaria cuando es necesario. Aunque la cabreo mucho porque ocasionalmente soy yo quien le doy lecciones a ella de la fala galega, gracias a vosotros los de Panoramio. Muchas gracias y saludos Juan.

maiscargadadebombo on March 13, 2009

jejejé... iso non vale, é coma copiar.

Pois seguiremos intercambiando clases.

Saúdos.

Sign up to comment. Sign in if you already did it.

Photo details

  • Uploaded on March 12, 2009
  • © All Rights Reserved
    by maiscargadadebombo
    • Camera: SONY DSC-W80
    • Taken on 2009/03/11 15:40:28
    • Exposure: 0.013s (1/80)
    • Focal Length: 5.80mm
    • F/Stop: f/8.000
    • ISO Speed: ISO250
    • Exposure Bias: 0.00 EV
    • Flash fired

Groups