Манастир Манасија - Црква "Свете Тројице"

Selected for Google Maps and Google Earth

Comments (20)

Станковић Миломир on November 11, 2009

Манастир Манасија (Ресава) је један од најзначајнијих споменика српске средњовековне културе и најзначајнија грађевина која припада такозваној „Моравској школи“. Налази се на око 30 километара од аутопута Београд-Ниш, близу Деспотовца. Манастир је подигао деспот Стефан Лазаревић, познат и као Високи Стефан.

Градња је трајала између 1407. и 1418. године. Одмах после оснивања, Манасија је постала културни центар деспотовине. Њена „Ресавска школа“ била је преписивачка радионица и била је извор писаних дела и превода и после пада деспотовине, кроз цео 15. и 16. век.

Манастирски комплекс састоји се из: • цркве Свете Тројице, • велике трпезарије или такозване „школе“ (која се, тешко оштећена, налази јужно од цркве) • тврђаве са 11 кула од којих је највећа „Деспотова кула“ (северно од цркве).

У току вишевековне турске окупације, манастир је више пута пустошен и разаран. Са цркве је био скинут оловни кров, па је више од једног века црквена грађевина прокишњавала и две трећине фресака је неповратно пропало.

Западни део цркве, такозвана „припрата“, приликом једне експлозије у 18. веку тешко је оштећена, па је данашња припрата већим делом накнадно дозидана. Срећом, у том делу цркве очуван је под у мозаику, који је рађен од крупног разнобојног камена.

Иако тешко оштећен, живопис Манасије спада у ред највећих домета средњовековног сликарства. Од очуваних фресака најзанимљивија је криторска композиција на западном зиду главног дела цркве на којој деспот Стефан држи у једној руци повељу а у другој модел манастира. На тој фресци је он у владарским одорама са владарским инсигнијама.

Станковић Миломир on November 11, 2009

The Manasija monastery was founded by Despot Stefan Lazarevic; the church, dedicated to the Holy Trinity, was erected and painted between 1407 and 1418.

The monastery is surrounded by massive walls and towers. Since the end of the XVIIth century Manasija monastery has been assembling educated monks who have fostered literary and copying work, called the Resava School.

Already in 1456 Manasija was burnt by the Turks; after 1718, when Austrians took the monastery (and all of northern Serbia), they kept the gunpowder in the narthex, which exploded and blew the ante-church up. A new narthex was built in 1735. At the beginnings of the Serbian revolution, in 1804, the monastery was abandoned and in ruins again.

The monastery was partly renewed, between 1807. and 1810, and the restoration works completed in 1845.

Architecturally, the church belongs to the Morava School. The ground plan is in the form of a floral inscribed cross, combined with a trefoil. The twelwe-side dome above the central space rests on four free standing pillars. At the eastern end there are one large and two small apses, whereas two large choir conches flank the altar. Above the corners of the church there are four little octagonal domes.

The narthex consists of nine bays. Above the central bay there is yet another dome that rests on four pillars. The church was built on ashlars and thin mortar beds. The facade decoration includes low pilasters, engaged colonettes on the conches and apses, as well as a frieze of small blind arcades on brackets running below the roof cornice. The ornaments have suffered serious damages.

Kretic Zeljko on November 11, 2009

Шта рећи него; браво за слику, браво за објашњење.

З. Пејовић on November 11, 2009

Дивно Станковићу... Придружујем се Жељковим овацијама... :)

babuskica on November 12, 2009

Hvala ti na ovim fotografijama....

sonjamar on November 12, 2009

Odlica snimak Stankovicu,a izgleda da si vesto izbegao ostale posetioce,Sonja

Derventa Savko Pećić on November 12, 2009

Pa stigneš ti Stankoviću svugdje na sreću onih koji ne mogu stići, pa saznaju iz ovog mnogo.

Слободан Чавић on November 12, 2009

Interesantno objašnjenje kao i sama fotografija. Rekoh ti ja postaćeš ti doktor za fotografiju!

Станковић Миломир on November 12, 2009

Жељко хвала за посету и лепе речи! :)))

Пејовић и теби наравно пуно хвала и још већи осмех, зато што си дама, и још моја добра другарица! :) Надам се! :)))

бабушкице исто што сам казао Зорици то се односи и на тебе и на све остале другарице на Панорамиу! :)))) Хвала на лепим речима! :)))

Соња хвала на оцени, није било пуно посетилаца тог дана, нисам ишао групно него породично својим аутом, па ми је било лако "избећи" Наташу и госпођу Станковић! :)))

Савко па свако по нешто види и прикаже осталима, и ето нама лепе и комплетне слике о домовини и шире! :)))))

Dalibor Delibasic on November 14, 2009

Manasija je najviši srednjovekovni manastir, mislim da je visina kupole oko 28m. Divna je i akustika. Fotka je prelepa. Pozdrav od DAlibora

Dragan Antić on November 14, 2009

Odlično si birao pozicije za slikanje...

123Slavica123 on November 17, 2009

Rijeci su suvisne,fotografija ostavlja bez daha.

Сувајац on November 26, 2009

Стара и врло лијепа црква. Одлична фотографија

Станковић Миломир on November 28, 2009

Делиборе хвала за посету, а посебно за ове корисне допуне података! :)))

Драгане, радујем што то чујем од тебе! :)))

Славице, тако ме обрадује твоја топлина у коментару и оцени! :)))

Сувајац, хвала ти на оцени ове фотографије. Комплетан Манастир је фасцинирајући!

Boris Stefanovic on November 29, 2009

Веома лепа фотографија. Прошло је доста времена од када сам последњи пут посетио манастир Манасију и добро је поново видети га.

Поздрав, Борис

radmila vojnovic on December 11, 2009

odlicna!

Станковић Миломир on December 12, 2009

Борисе драго ми је да сам те овим сличицама из Манасије подсетио на овај тако леп и вредан Манастир. Да, добро је посетити га опет и опет и сваки пута када човек нађе бар мало воље у себи за то. Поздрав, Станковић

Радмила хвала ти, драго ми је да ти је сличица одлична! Поздтав!

pepeljuga1 on August 1, 2010

YS + LIKE

Pozdrav, Tanja

Đorđe Grujičić on August 4, 2010

YS + LIKE...Pozdrav,Djordje...

Paul_V._Lashkevich on March 26, 2012

Thanks for(((((((( Stanković, 11.11.2009, говорит:

The Manasija monastery was founded by Despot Stefan Lazarevic; the church, dedicated to the Holy Trinity, was erected and painted between 1407 and 1418.

The monastery is surrounded by massive walls and towers. Since the end of the XVIIth century Manasija monastery has been assembling educated monks who have fostered literary and copying work, called the Resava School.

Already in 1456 Manasija was burnt by the Turks; after 1718, when Austrians took the monastery (and all of northern Serbia), they kept the gunpowder in the narthex, which exploded and blew the ante-church up. A new narthex was built in 1735. At the beginnings of the Serbian revolution, in 1804, the monastery was abandoned and in ruins again.

The monastery was partly renewed, between 1807. and 1810, and the restoration works completed in 1845.

Architecturally, the church belongs to the Morava School. The ground plan is in the form of a floral inscribed cross, combined with a trefoil. The twelwe-side dome above the central space rests on four free standing pillars. At the eastern end there are one large and two small apses, whereas two large choir conches flank the altar. Above the corners of the church there are four little octagonal domes.

The narthex consists of nine bays. Above the central bay there is yet another dome that rests on four pillars. The church was built on ashlars and thin mortar beds. The facade decoration includes low pilasters, engaged colonettes on the conches and apses, as well as a frieze of small blind arcades on brackets running below the roof cornice. The ornaments have suffered serious damages.

Sign up to comment. Sign in if you already did it.

Photo details

  • Uploaded on November 11, 2009
  • Attribution-Noncommercial-No Derivative Works
    by Станковић Миломир
    • Camera: FUJIFILM FinePix S1000fd
    • Taken on 2009/08/18 02:10:34
    • Exposure: 0.002s (1/550)
    • Focal Length: 5.90mm
    • F/Stop: f/5.000
    • ISO Speed: ISO64
    • Exposure Bias: 0.00 EV
    • No flash

Groups